Massage-therapy

Urut Terapi Oleh Lelaki

Nama saya Aril umur dalam 20an tukang urut lelaki, ingin mengajak kepada sesiapa yang ingin mendapatkan rawatan urut tradisional untuk memulih dan melegakan kesakitan di seluruh anggota badan yang ditanggung selama ini tidak kira peringkat umur ataupun bangsa.
Kadangkala kita terlupa akan tubuh badan kita sendiri bekerja tiap-tiap hari untuk memenuhi tanggungjawab sehingga mengabaikan kesihatan tubuh..Jadi apa salahnya kalau kita ruangkan sedikit masa untuk tubuh berehat seketika dengan cara mengurut yang memberikan kesan yang baik melancarkan peredaran darah
dan membuang angin yang terkandung di dalam badan.
Dengan pengalaman urut yang sy ada ini,saya akan menolong sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan khimat rawatan..Selain itu saya juga ada menyediakan servis urut pergi rumah ke rumah,hotel-hotel @ (outcall) di sekitar Kuala Lumpur,Selangor,dan Negeri Sembilan.

TENTANG SAYA
Pengalaman urut selama 5 tahun.
Belajar dari guru urut yang berpengalaman untuk mendapatkan urutan yang berkesan.
mesra pelangan.

Jadi jangan segan jangan malu untuk hubungi saya untuk mendapat rawatan daripada saya..Dibuka dari seawal pukul 9 pagi hingga 3 pagi. (open servis 9am-3am)
Sila bagitahu 2jam lebih awal sebelum masa temujanji.Hubungi untuk membuat temujanji sekarang ke:

Call|Sms|Whatsapp  010-5344238 [Aril]

LOKASI: Incall di Setapak Jalan Genting Kelang KL. Outcall ke rumah-rumah / hotel-hotel seluruh Kuala Lumpur, Negeri Sembilan,Selangor,Kota Damansara,Shah Alam,Klang,Subang,Putrajaya,Petaling Jaya,Semenyih,Ampang,Sungai Buloh,Rawang,Puchong,Kajang,Bangi,Bukit Jalil,Seri Kembangan,Cheras,Usj,Kelana Jaya,Sepang,KLIA,Dan sebagainya.

InternalBanner-Fitness-Massage

Urut: Dapat berhubung dengan banyak manfaat

Urutan yang menenangkan boleh membantu anda berehat, tetapi bukan semua. Terokai faedah kemungkinan urut dan apa yang diharapkan.Urut tidak lagi boleh didapati hanya melalui spa mewah dan kelab kesihatan mewah. Hari ini, terapi urut ditawarkan dalam perniagaan, datang ketempat saya (incall) atau ketempat anda (Outcall), hotel-hotel dan di mana jua anda berada di sekitar Kuala Lumpur,Selangor,NegeriSembilan,Melaka. Jika anda tidak pernah cuba urut, belajar tentang manfaat kesihatan yang mungkin dan apa yang diharapkan semasa sesi terapi urut.

Apakah urut?

Urut adalah istilah umum untuk menekan, menggosok dan memanipulasi kulit, otot, tendon dan ligamen. Terapi urut biasanya menggunakan tangan dan jari untuk urutan, tetapi juga boleh menggunakan lengan mereka, siku dan juga kaki. Urut boleh berkisar dari mengusap cahaya kepada tekanan dalam.Terdapat pelbagai jenis urut, termasuk jenis yang sama:

Urut Sweden. Ini adalah satu bentuk lembut urut yang menggunakan pukulan panjang, menguli, pergerakan bulat mendalam, getaran dan menggunakan untuk membantu berehat dan memberi tenaga kepada anda.

Urut dalam. Teknik urut menggunakan lebih perlahan,strok lebih-paksa untuk menyasarkan dalam lapisan otot dan tisu penyambung, biasanya untuk membantu dengan kerosakan otot dari kecederaan.

Sukan urut. Ini adalah sama dengan urutan Sweden, tetapi ia menjurus ke arah orang yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti sukan untuk membantu mencegah atau merawat kecederaan.

Titik pencetus urut. Urut ini memberi tumpuan kepada bidang gentian otot ketat yang boleh membentuk otot anda selepas kecederaan atau berlebihan.

Kebaikan urut

Urut biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada perubatan sampingan dan alternatif. Ia semakin ditawarkan bersama-sama dengan rawatan biasa untuk pelbagai keadaan perubatan dan situasi.Kajian manfaat urut menunjukkan bahawa ia adalah satu rawatan berkesan untuk mengurangkan tekanan, kesakitan dan ketegangan otot.Walaupun lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan manfaat urut, urut beberapa kajian telah didapati juga boleh membantu untuk:

Kebimbangan

Gangguan pencernaan

Fibromyalgia

Sakit Kepala

Insomnia yang berkaitan dengan tekanan

Sindrom kesakitan myofascial

Paresthesias dan saraf sakit

Jenis tisu lembut atau kecederaan

Kecederaan sukan

Sakit sendi temporomandibular

Manfaat untuk keadaan atau penyakit tertentu, sesetengah orang menikmati urutan kerana ia sering melibatkan penyayang, keselesaan, rasa kuasa dan mewujudkan sambungan dalam dengan ahli terapi urut mereka.

Apa yang anda boleh jangkakan semasa urutan?

Anda tidak perlu apa-apa persediaan khas untuk urut. Sebelum sesi terapi urut bermula, ahli terapi urut anda harus bertanya kepadamu tentang sebarang tanda, sejarah perubatan anda dan apa yang anda berharap untuk keluar dari urut. Ahli terapi urut anda perlu menjelaskan jenis urut dan teknik dia akan gunakan.Dalam sesi terapi urut biasa, anda menanggalkan baju atau memakai terlalu longgar sehingga pakaian. Menanggalkan baju sahaja ke titik bahawa anda selesa. Anda biasanya berbaring dan meniarap di atas tilam dan melindungi diri anda dengan helaian atau berpakaian sepenuhnya. Ahli terapi urut anda akan melakukan penilaian melalui sentuhan untuk mencari kawasan sakit atau tegang dan untuk menentukan berapa banyak tekanan.Bergantung kepada pilihan, ahli terapi urut boleh menggunakan minyak atau losyen untuk mengurangkan geseran pada kulit anda. Memberitahu ahli terapi urut jika anda mungkin alah kepada mana-mana bahan-bahan.Satu sesi urut boleh bertahan 60-90 minit, bergantung kepada jenis urut dan berapa banyak masa yang anda ada. Tidak kira apa jenis urut anda pilih, anda perlu berasa tenang dan santai semasa dan selepas urut anda.Jika ahli terapi urut adalah menolak terlalu keras, meminta tekanan ringan. Kadang-kadang anda mungkin mempunyai tempat yang sensitif dalam otot yang terasa seperti simpulan. Ia mungkin tidak selesa manakala ahli terapi urut akan mengikuti kehendak untuk anda berasa lebih selesa. Tetapi jika ia menyakitkan, bersuara.

Apakah Terapi Urutan?

Kebaikan Terapi Urut Satu titik pencetus adalah kawasan yang ketat dalam tisu otot yang menyebabkan kesakitan di bahagian-bahagian badan yang lain. Satu titik pencetus di belakang, sebagai contoh, boleh menghasilkan sakit rujukan di leher. Leher, kini bertindak sebagai titik pencetus satelit, maka boleh menyebabkan rasa sakit di kepala. Kesakitan mungkin menjadi tajam dan sengit atau sakit membosankan.Terapi urut titik direka khusus untuk mengurangkan sumber kesakitan melalui kitaran tekanan terpencil dan lepaskan. Dalam jenis ini urut untuk terapi pencetus mata, penerima terlibat secara aktif melalui pernafasan yang mendalam serta mengenal pasti lokasi yang tepat dan intensiti ketidakselesaan.Keputusan dan manfaat pencetus titik urut melepaskan kawasan sempit di dalam otot itu mengurangkan kesakitan. Anda boleh mengalami penurunan ketara dalam kesakitan selepas hanya satu rawatan. Menerima urut dengan terapi pencetus titik secara tetap boleh membantu secara semulajadi menguruskan kesakitan dan tekanan akibat kecederaan yang kronik.

Manfaat Geriatrik Urut Terapi

Terapi urut geriatrik direka untuk memenuhi keperluan khusus penduduk warga tua. Ini jenis urut untuk warga tua menggunakan aplikasi yang lembut dan ringan teknik urut dan boleh termasuk pasif regangan dan minyak cahaya atau losyen untuk membenarkan otot anda akan bekerja tanpa menyebabkan geseran berlebihan pada kulit. Teknik-teknik ini boleh membantu meningkatkan peredaran darah, memerangi kemurungan, meningkatkan keseimbangan dan fleksibiliti, mengurangkan rasa sakit radang sendi, meningkatkan pergerakan sendi, memperbaiki postur dan menggalakkan keseluruhan kesejahteraan.Urut geriatrik boleh menjadi sangat membantu untuk mengekalkan dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan apabila kita semakin tua. Ia juga telah terbukti untuk melegakan kebimbangan dan memberi keselesaan, terutama untuk sentuh-dilucutkan pelanggan warga tua.Jika anda mempunyai keadaan kesihatan tertentu, anda akan menerima kebenaran daripada doktor anda untuk meneruskan dengan urut. Seperti mana-mana penduduk, terdapat syarat-syarat tertentu yang tidak disyorkan untuk urutan, dengan itu kepentingan komunikasi dengan doktor anda. Sebaik sahaja anda telah mendapat kebenaran, pastikan untuk menentukan pilihan anda untuk urut geriatrik apabila penjadualan temujanji anda.Petua Kesihatan Berguna: Ramai pelanggan yang menggunakan urut geriatrik mempunyai rakan atau ahli keluarga menyertai mereka untuk lawatan pertama mereka untuk memastikan mereka mempunyai pengalaman yang selesa dan santai. Anda boleh membuat keputusan berapa jumlah pakaian anda lebih suka untuk memakai semasa urut anda. Sepanjang sesi, anda akan betul terbungkus atau ditutup-satunya kawasan yang sedang diusahakan akan didedahkan.

Titik Refelski Tubuh

Screenshot_2016-01-26-14-17-30-1

1.    Mata

2.    Lambung

3.    Jantung

4.    Limpa

5.    Mata

6.    Telinga

7.    Betis

8.    Pergelangan kaki

9.    Lengan

10.  Siku

11.  Lengan

12.  Gas

13.  Pergelangan tangan

14.  Pergelangan tangan

15.  Gas

16.  Lengan

17.  Siku

18.  Lengan

19.  Pergelangan kaki

20.  Pengatur Pencernaan

21.  Pusar

22.  Pengatur metabolisme

23.  Betis

24.  Telinga

25.  Mata

26.  Hati

27.  Ginjal

28.  Lambung

29.  Jantung/muka bengkak

30.  Mata

Cara Lengkap Urut Seluruh Badan.

back_pain_san_antonio_tx

**Perhatian!!

– Kalau sebetulnya semasa tekan dgn tapak tangan(tanpa minyak),semasa tekan kita lepaskan nafas dan semasa angkat tangan/lepas tekanan tarik nafas.Seterusnya..
Letak minyak banyak sedikit pagi pelanggan berbulu roma lebat pada mana mana sahaja bahagian badan.Biasanya di betis diaorang banyak bulu.Ini untuk mengelakkan pelanggan tersebut rasa pedih akibat bulu roma tersebut bergeser dengan kulit.
– Kita boleh adjustkan tekanan berdasarkan reaksi pelanggan(sakit@geli).Kalau kita urut kuat,pelanggan ada reaksi sakit(bergerak dan kita pun tahu dia tak selesa),kita boleh adjustkan engin kita.Sebab pesakit tak akan bersuara masa diaorang sakit atau geli.Diaorang respek tukang urut.Begitu juga geli.Jika ada reaksi tempat kita urut,kita tak payah urut di tempat geli tersebut atau klu nak urut boleh urut dengan tekanan perlahan dan boleh menggunakan cara lain samada menggunakan tapak tangan.
– Kalau kita nak kentut @ sendawa pada masa urut,kita teruskan shj disitu.Ini adalah proses biasa yang akan dialami oleh tkg urut atau pelanggan.Ini bukan direka reka,tapi ini adalah pesanan tok guru dari kelas urut yang telah dihadiri.
– Pelanggan adalah raja.Kita tidak boleh ganggu langsung diaorang samada dengan menyentuh anggota badan kita dengan sengaja badan pelanggan.Jika nak angkat mana-mana anggota badan pelanggan,angkatan tersebut mesti dengan flow lembut supaya pelanggan tidak terganggu.Mungkin diaorang tengah tidur.Perkara yang lain pula adalah kita tidak tahu samada pelanggan itu mempunyai masalah dan dtg urut untuk menghilangkan masalah tersebut.Jadi tkg urut harus faham pelanggan kerana diaorang bayar.
– Kalau nak letak minyak di badan pesakit,jangan cuahkan minyak terus.nanti pelanggan terkejut kerana sejuk akibat aircond dsb.Cara yang betul letakkan di atas satu tapak tangan dan kenakan pada tapak tangan satu lagi kemudian baru sapukan pada pelanggan dari pangkal sampai hujung termasuk membuat u-turn. Ini adalah cara yang paling bersopan/profesional/ikut prosedur yang biasa spa amalkan.Atau kalau nak cepat letakkan di atas satu tapak tangan kemudian sapu-sapukan shj secara rawak.Atau boleh sapukan macamana saja janji jangan cuahkan terus.

Cara Asas Buang Angin.

– Cara Kenalpasti Angin: Adalah ianya keras berketul samada ketul panjang,ketul melintang,ketul kecik,ketul besar.Otot yang normal,permukaannya smooth sahaja macam permukaan exzos kereta.Otot diibarat sebiji timun batang.Kita urut keseluruhan permukaan otot itulah.Otot secara normalnya berbentuk panjang.Jika otot tersebut keras saja,otot itu juga boleh dikatakan otot yang tak sihat dan ber-angin.Lembutkan ia.
– Cara Urut Buang Angin: Adalah dengan buat zig zag dgn 2 ibu jari atau boleh guna permukaan atau hujung ibu jari dengan menggosok laju atau perlahan.Boleh tekan kuat atau tak kuat.Kalau nak kesan yang bagus,urut dengan hujung jari.Nak bagus lagi gunakan dua jari sekaligus(jadi 2 deria rasa).Ini supaya ketulan angin tersebut tidak lari atau tergelincir drpd jari.Boleh juga guna permukaan ibu jari.Terpulang.

Motif/Tujuan Urut.

Urut pada otot-otot seluruh bahagian badan.Bukan urut isi.Otot dan isi lain.Kalau yang merah itu otot.Kalau yang putih itu tendon.Atas tendon tak ada angin.Boleh tengok gambarajah otot di google imej jika confuse bentuk otot macamana.Itu sahaja.Tak ada kepercayaan lain.Kita boleh goreng jika kita tahu tujuan ini.Ada angin di dalam otot tersebut.Taruk minyak dan kesan menggunakan satu ibu jari atau 2 ibu jari sekaligus(dgn cara rapatkan 2 hujung ibu jari tersebut).Kalau menggunakan 2 ibu jari,deria rasa menjadi 2 dan senang sikit utk kesan dan jari kita tidak akan terseleheng daripada otot tersebut.Untuk kesan angin dgn senang gunakan hujung ibu jari.Kuku kena pendek.Kalau nak hancurkan angin tersebut boleh menggunakan permukaan ibu jari atau hujung ibu jari untuk urut pada mana mana otot bahagian badan.Terpulang pada mana yang selesa.Angin boleh dikesan bila kita rasa ia keras samada kecil sekecilnya dan juga ada angin yang besar sebesar buku lali.Kita kena hilangkan semua itu.Masa kita urut buang angin tersebut,kadang kulit menjadi kendur.Untuk senang kita boleh tekan dengan satu ibu jari di depan otot yang hendak diurut itu.kulit/otot  menjadi tegang.Dan ibu jari satu lagi kita urutkan/hancurkan angin tersebut(hujung ibu jari@permukaan ibu jari).Cuba pejamkan mata.Rasakan dengan hati angin tersebut dan hilangkannya.Tengok tukang urut orang buta.”KALAU KITA TAHU CARA URUT OTOT,KITA BOLEH SELESAIKAN PELBAGAI PENYAKIT.JIKA DIBERI MASALAH SAKIT TERTENTU,KITA AKAN TAHU CARA MENGUBATINYA”.Urut atas otot….Urut atas otot….Urut atas otot….Atas isi atau tendon tak payah urut.
Masa tempoh urut 1 atau 1 ½ jam dibahagikan kepada 5.Kalau 1 jam@60 minit kita bahagikan kepada lima bahagian = 12 minit satu bahagian.Kalau 1 ½ jam kita bahagikan 90minit kepada 5 bahagian tersebut = 18 minit satu bahagian.Setiap bahagian bagi saya mempunyai tempoh masa yang sama.Terpulang pada tukang urut.Kalau nafsu kita nak urut satu satu bahagian tu lama,kita peruntukkan masa yang lama di bahagian tu dan kemudian sedikit shj masa pada bahagian lain.Kalau satu-satu bahagian itu ada angin besar atau berketul yang banyak,maka,masa hendaklah diperuntukkan banyak sikit pada tempat berketul tersebut.Di pusat-pusat urut (center-center massage) di area KL,Masa formal yang diurut adalah 1 jam.Kalau lebih 30 minit dia akan charge lebih masa kepada pelanggan.1 ½ jam cajnya RM50+RM25=RM75.Itu pengalaman saya.

Urut dibahagikan kepada 5 bahagian.

1. Bahagian Pertama 12 minit:>> Semasa pesakit meniarap: Dari tapak kaki hingga ke penghabisan punggung/di pinggang.Kalau kita urut sampai punggung dan kita urut sampai ke punggung dan seterusnya ke pinggang sedikit,pinggang terasa geli,disitulah penghabisan bahagian yang pertama ini.Pinggang masa ni tak payah diurut.Pinggang nanti kita urut bahagian kedua nanti.
2. Bahagian Kedua 12 minit:>> Semasa pesakit meniarap:Dari pinggang yang geli tadi sampai bahu.Pada masa ni termasuk juga tangan iaitu tangan pesakit didepakan ke belakang.Kita urut tangan di bahagian otot belakang tersebut.Otot tangan depan kita urut semasa pesakit terlentang nanti.Kalau kita tak nak urut tangan pada masa ni pun tak apa.Kita boleh urut masa pesakit bersila nanti.Pada bahagian kedua ini,kita boleh urut keseluruhan kepala,leher dan bahu sekali kalau kita berangan angan tak mahu pesakit bersila nanti.maksudnya kita urut keseluruhan masa pesakit meniarap dan terlentang sahaja.Nanti masa pesakit terlentang nanti kita urut dahi,muka dan otot tepi kepala sahaja/otot hilang pening(urut dalam bentuk bulatan) dan telinga.
3. Bahagian Ketiga 12 minit:>> Semasa pesakit terlentang:Dari bahagian depan kaki(tapak kaki sudah diurut semasa pesakit meniarap tadi) hingga ke penghujung paha iaitu di pinggang.Kalau kita urut sampai ke pinggang dan pinggang terasa geli,itulah penghujungnya bahagian ketiga ini.Pinggang pada masa ni jangan diurut.
4. Bahagian Keempat:Dari anu atau boleh juga pinggang sampai ke dada termasuk tangan(otot depan).Atau kalau kita tak nak pesakit bersila nanti,kita urutlah sekali dahi,muka,otot di tepi kepala(otot hilang pening) dan telinga.
5. Bahagian Kelima ni tiada kalau kita dah urut semua semasa pesakit meniarap dan terlentang.Bahagian kelima ni ada jika kita belum urut kepala,leher,otot tepi kepala(otot hilang peningdan muka.Terpulang untuk nak urut keseluruhan semasa pesakit duduk meniarap & terlentang atau nak adakan supaya pesakit duduk bersila.Itu setahu sayalah kita boleh buat pilihan.Pesakit mana tahu prosedur sebenar urut.Diaorang ikut sahaja arahan tukang urut.

Cara Urut Setiap Bahagian Daripada Semua  4 @ 5 Bahagian Di Atas.

– Step pertama: Tekan menggunakan tapak tangan dengan menggunakan berat badan untuk mengendurkan/melembutkan/melentikkan otot otot di samping untuk membukakan otot supaya enzim dapat keluar  yang baik untuk tubuh. Tekan menggunakan ibu jari pula adalah untuk mengendurkan/melembutkan/melentikkan otot di samping untuk menyekat darah daripada mengalir buat seketika dan seterusnya merobos laju bila dilepaskan tekanan yang baik untuk peredaran darah.
– Step kedua: Urut dengan minyak menggunakan tapak tangan untuk niat menyapu minyak di anggota pesakit untuk mengesan angin,melembutkan otot pesakit dan untuk membawa angin/asid yang hancur tadi ke atas ke bahagian jantung. Urut dengan minyak menggunakan ibu jari untuk mengesan angin dan menghilang/menghancurkan angin di otot pesakit.
****Step-step di atas,dia tak boleh urut dengan minyak dulu,takut licin.Tambahan pula otot-otot mesti dikendurkan terlebih dahulu.

Beza Urut Aromaterapi Dan Thai,Urut Refleksologi Dan Urut Tradisional.

Urut Aromaterapi Dan Thai – Urut Aromaterapi=Urut guna minyak sapu sapukan sahaja dan urut sentuh-sentuh/rileks-rileks/belai-belai.Ia bukan urut untuk buang angin. Urut Thai=Urut tekan-tekan samada dengan ibu jari tangan,tapak tangan & kaki.Bila digabungkan jadilah Urut Aromaterapi Thai.Takkan kita nak sebut urut Thai Aromaterapi.Tak sedap.Urut Aromaterapi Dan Thai dimulakan dengan Urut Thai iaitu tekan-tekan kemudian baru disusuli Urut Aromaterapi iaitu kita sapukan minyak,dan urut belai belai.
Kita gabungkan urut ini kepada = Urut Aromaterapi Dan Thai + Urut Refleksologi + Urut Tradisional.Maka terhasillah satu rawatan urut yang terlalu banyak step dan memakan masa yang banyak.Kalau banyak step macam ni,kita kena buat sekejap sahaja satu satu step tersebut.Contohnya kita 3 atau 4 atau 5 kali set utk satu satu step tersebut.

Cara Lengkap Urut Seluruh Badan – Urut Bahagian Belakang(Semasa pesakit Meniarap).

Cara Lengkap Urut Seluruh Badan Bahagian Kaki Sampai Punggung/Geli Pinggang > Urut Aromaterapi Dan Thai + Urut Refleksologi + Urut Tradisional- Semasa Pesakit Meniarap.Permulaan sekali sebelum urut,kalau boleh tanya pelanggan.

– Tekan keseluruhan hujung tumit dgn tengah tapak tangan dan tekan dalam bentuk bulatan 10-15 kali(Thai).
– Tekan dgn tapak tangan menggunakan berat badan (kuat pun tak apa) otot dari betis start dr pergelangan kaki melalui paha sampai last punggung.Perlipatan lutut skip. (Thai).
– Letakkan minyak di tapak kaki.Urut keseluruhan tapak kaki termasuk tumit,jari kaki,tepi-tepinya dgn ibu jari,perlipatan ibu jari,urut dalam bentuk bulatan,tekanan straight,tusuk dgn perlipatan jari,tusuk dgn hujung ibu jari.Boleh pilih cara yang mana satu.Kalau pelanggan tak selesa,boleh tukar cara lain antara cara yg disebutkan tersebut.Perlu diingatkan,utk urut tapak kaki betul,setiap tekanan turun dan naik,tekanan kekalkan.Boleh tekan kuat atau tak kuat.Ia tak akan rosak.Cari ada di mana ada ketulan kecil ataupun besar dan hilangkannya.Itulah motif utama sebenarnya.Tapi keseluruhan tapak kaki hendaklah kena semuanya.Kalau ada ketulan,itu bermakna point tersebut yg mewakili anggota badan mempunyai masalah.Caranya hilangkan ketulan tu dan it’s done.(Refleksologi dan urut tradisional).
– Tolak otot betis dan paha dgn 2 tapak tangan guna minyak dan u-turn di punggung(paha luar),u-turn melalui dkt anu bagi paha dalam kemudian tarik melalui paha dan betis bawah sampai ke pergelangan kaki semula.Ulang 2,3 set.Ini juga sekali dengan niat untuk untuk menyapu minyak.Kalau minyak masih tak berapa basah,tambah minyak lagi.(Thai &Tradisional).
– Urut  keseluruhan otot betis sebelah luar,atas dan dalam guna ibu jari untuk kesan dan buang angin kat otot.Kalau confuse,boleh tengok gambarajah otot dan urut otot tersebutlah.Tapi pada permulaannya jari urut kita mesti kena semua permukaan anggota tersebut.Tolak angin yg hancur di seluruh otot tersebut dengan 2 tapak tangan ke atas selepas siap hilangkan ketulan(boleh tolak macamana sekalipun).(Tradisional).
– Urut perlipatan lutut tepi sebelah luar,dalam dan atas dengan ibu jari/tapak tangan pakai minyak.Tekanan jgn kuat sangat.Sakit.Ini untuk buang toksik yg berkumpul di situ.Tolak toksik ke mana-mana naik ke atas dgn tapak tangan(Tradisional).
– Urut otot paha sebelah luar,atas dan dalam.Buang angin yang berketul.Urut ke dalam sikit pun tak apa atau boleh urut sampai rapat ke tulang klu tgn jari kuat.Urut utk buang angin kita urut otot sebelah atas atau mungkin juga kena di longkang otot(celah otot).Urut paha untuk tenaga batin secara rasmi kita urut di sebelah bawah otot iaitu di longkang otot paha tersebut.Urut dalam dalam ikut lurah longkang otot tersebut.Itu kalaulah pelanggan nak urut tenaga batinlah.Kalau tak diminta,boleh urut otot yg atas-atas shj.(Tradisional).
– Urut otot punggung guna ibu jari dan tapak tangan dengan minyak.Punggung boleh urut straight(mendatar),urut 45 darjah,ke arah atas dan boleh juga urut ke bawah.Clearkan angin yg keras kecil,besar,bulat atau panjang di otot punggung.Urut sampai tak ada lg ketulan.Urut sampai pinggang.Blh tengok otot punggung.Rasakan dengan hati.Ikut lurah otot punggung tersebut.(Tradisional).
– Guna ibu jari(rapatkan ibu jari).Tekan.lalu ikut tengah-tengah dan belah otot dengan macam bentuk Y masing-masing 2@3 Y di otot betis dan paha masing-masing.Ulang 2,3 kali.Ini untuk membukakan otot-otot yang rapat tersebut.Perlipatan lutut skip(Thai).
– Dgn minyak.Minyak baki minyak yang masih ada.Duk di sisi pelanggan.Hulur tangan terkebawah.Tarik otot tersebut dengan tapak tangan bermula dari otot betis sebelah dalam(bermula di pergelangan kaki)berjalan sikit-sikit naik sampai paha dan turun semula sampai pergelangan kaki.Pergelangan lutut tak payah skip.Itu satu set.Buat beberapa set.Semasa tarik/tolak tersebut,tangan jgn diangkat.Kekalkan tekanan dan niat juga untuk tarik otot supaya lembut(Aromaterapi Thai).
– Duk di hujung kaki pelanggan. Pegang kaki pelanggan dan lipat menyilang kaki tersebut dan seterusnya tolak/tekan atas kaki (kuat pun boleh) supaya ia lentik.Ini untuk mengendurkan sendi.(Thai).
– Tekan punggung dlm bentuk bulat(2 tempat).Letakkan pangkal tapak tangan di kedua-dua belah punggung dan tekan dalam bentuk bulatan 3,4,5,6,7,8 kali…(Aromaterapi dan Thai & Tradisional).
– Tekan belakang Cara 1: Stand dkt bontot pelanggan.Lutut kita di celah kangkang pelanggan atau macamana sekalipun.Kedua-dua tangan pelanggan tarik ke belakang dan jadikan 90 darjah.Bermula dari pinggang tekan dgn tapak tangan menggunakan berat badan(boleh tekan satu-satu tangan@ boleh tekan dua-dua tangan sekaligus) longkang dan dua otot besar di sisi kiri dan kanan tulang belakang tersebut.Bila kita tekan,longkang dan otot  akan tertekan sekaligus.Niat untuk mengendurkan dan membukakan/melembutkan/melentikkan otot dan longkang tersebut.Jgn tinggalkan banyak jarak bila skip.Jarak 2@3 jari sahaja.Tekan hingga sampai bahu(nak tekan juga atas tulang kipas pun boleh) dan kemudian turun ke arah bahu,lengan dan tangan sampai pergelangan tangan.Jangan lepaskan.Naik semula tekanan ke tangan seterusnya ke lengan dan bahu melalui belakang sampai di pinggang.Satu set sudah cukup.Perhatian!!! Masa tekan bahagian belakang,boleh tekan sekaligus atau satu-satu.Tapi masa tekan bahu,lengan dan tangan tersebut,tekanan mesti satu-satu.Jgn tekan sekaligus.Jika tidak,ia tak kuat.Pergelangan siku mesti skip kerana tidak ada otot di situ.Cara 2: Tangan pelanggan ke depan macam superman.Duk di sisi pelanggan,bermula dari pinggang berjalan naik berhampiran bahu dan turun semula.Satu set pun dah cukup.Kemudian beralih di sisi sana pula.Tekan longkang dan otot di tepi tulang belakang tersebut sekaligus ke arah keluar menggunakan tapak tangan.Ini bertujuan membukakan,mengendurkan/melentikkan otot dan longkang tepi tulang belakang tersebut.Kena tekan satu tangan,satu tangan.Tak payah skip pun tak apa.(Aromaterapi Thai).
– Urut Belakang Guna Minyak: Tangan pelanggan ke depan macam superman.Urut bermula dari tulang atas punggung(atau blh ulang punggung lg kalau ada masa) atau dari pinggang,urut longkang sampai bahu beberapa kali (tepi tulang belakang,tulang belakang jangan urut) dan seterusnya kedua-dua otot tepi dgn longkang tersebut hingga sampai bahu. Clearkan semua ketulan besar atau kecil.Urutan otot ini untuk menghilangkan sakit pinggang dan melegakan badan.Boleh urut juga di sisi badan pesakit tersebut dgn arah yg sama tapi masa kat tulang rusuk kena perlahan sedikit kerana geli/sakit kerana di situ otot tak tebal(Tradisional).
– Urut bawah tulang kipas.Tarik semula tangan pesakit supaya terkebelakang.Ambil satu tangan itu dan letak di atas pinggang.Dengan ini bahagian bawah tulang kipas akan terbuka sedikit.Urut di celah atau bawah tulang kipas.Bahagian celah ini bermula di ketiak sampai bahu(Tradisional).
– Boleh urut tangan pesakit pada masa ni kalau kita niat tak nak urut tangan masa pesakit duk bersila nanti.Boleh buat pilihan.Urut keseluruhan otot di sekeliling lengan dan bahu dan last genggam dengan dua belah tangan tersebut dari pergelangan tangan tolak angin yg hancur tadi naik ke atas menuju ke dada/jantung.Boleh tengok gambarajah otot lengan.Ikut saja arah otot tersebut.Hilangkan angin yg keras besar atau kecik.Otot yg ada angin dia bengkak keras samada besar atau kecik.Adjustkan tekanan berdasarkan reaksi pesakit.Boleh urut leher dan bahu pula klu niat tak nak pesakit diurut semasa duduk.Caranya sama.Duk di kepala pelanggan.Urut dari leher .Cari angin.Hilangkan angin di otot leher dan turun ke bahu dan urut angin di bahu.Urut leher dan bahu ini kena sinambungankan kerana uratnya saling bersambung.Di bahu buat pusingan dgn jari di otot bahu bodybuilder tu dan hilangkan ketulan sampai bahu.
– Dengan guna dua tapak tangan,tarik otot bahu 3,4,5 kali(Aromaterapi Thai).
-Tarik badan pelanggan.Dua lutut di atas isi punggung pesakit.Ambil kedua-dua tangan pesakit,klu boleh minta dia pegang tangan kita dan kita juga pegang tangan dia supaya kemas dan tarikan tidak terlepas nanti.Tarik tangan pelanggan tersebut dengan menggunakan imbangan badan kita.Caranya kita tumbangkan sedikit badan kita ke belakang dan automatik,tangan dan badan pesakit akan tertarik.Cara ini akan menjadikan tarikan tersebut sedap.Ini untuk melegakan tulang belakang pesakit (Aromaterapi Thai &Tradisional).

Cara Lengkap Urut Seluruh Badan – Urut Bahagian Depan(Semasa pesakit terlentang).

Cara Lengkap Urut Seluruh Badan Bahagian Kaki Sampai Punggung/Geli Pinggang > Urut Aromaterapi Dan Thai + Urut Refleksologi + Urut Tradisional.

1. Urut Thai – Kaki yang satu lagi straight.Bengkokkan kaki pesakit yg hendak dirawat yg satu lagi 90 darjah.Letakkan di celah kelangkang kita dan kunci dgn macmana cara sekalipun biar kemas.Letakkan 2 tangan di otot betis tersebut.Tarik dengan berat badan betis bawah satu dan betis atas satu.Caranya tarik dan kemudian tolak/tarik ke arah atas.
– Berdiri di sisi pesakit.Kaki yang satu lagi straight.Kaki yg hendak dirawat dibengkokkan 90 darjah.Tekan otot di sisi betis dan paha dgn tekanan tapak tangan satu-satu.Bermula di otot paha tekan berjalan dgn berat badan bermula dari paha hingga sampai ke pergelangan kaki.Di sendi lutut skip.Buat dlm 2 set.
– Duduk di celah kangkang pelanggan.Bengkokkan 90 darjah  kaki yang hendak ditekanLetakkan ke lantai.Tekan dgn tapak tangan menggunakan berat badan otot paha dan betis bermula di paha paha dan penghabisan berhampiran pergelangan kaki.Buat 3 set.
– Duduk di celah kangkang pelanggan.Kaki satu lagi straight.Kaki satu lagi yang hendak dirawat pula pegang pergelangan kakinya.Satu kaki kita sandalkan pada paha pesakit.Kaki satu lagi tekan dgn tapak kaki.Tekan dan tolak ke arah ke luar.Bermula dari pangkal paha(dekat anu) tolak sampai perlipatan paha.Buat 3 set.Ini intuk mengendurkan otot paha di situ.
2. Urut Refleksologi –Buku foot refleksologi.Dalam urut tradisional pun ada tapi tak tersusun dan tak rasmi.
– Mula-mula kita boleh pusingkan kaki beberapa kali untuk melonggar pergelangan kaki.Pusing dan reverse balik.’Apply’ oil dgn tapak tangan atas kaki.Start urut bermula dgn cara tolak bermula di longkang dkt jari tolak sampai sampai pergelangan kaki dan naik semula melalui longkang pertama dan keempat sampai di longkang dkt jari.Buat dalam 15 set.Kemudian urut sedikit pergelangan kaki tersebut untuk menghilangkan toksik yg berkumpul di situ.
– Otot tepi betis sebelah kiri atau kanan masing-masing terdapat 3 line dan satu ‘line asas’ (iaitu otot betul-betul di tepi tulang kering).Kesemuanya 4 line.4 line ini sebenarnya otot tapi cara urut refleksologi dia ada sistem.’Line asas’ (otot) ditepi tulang kering ini ada di betis sebelah luar dan betis sebelah dalam.Utk pengetahuan sahaja, ‘line asas’ betis sebelah luar kita boleh tolak dan juga tarik.’Line asas’di betis sebelah dalam pula kita hanya boleh tarik sahaja. Jadi boleh tarik sahaja(tarik dgn jari).’Line asas’ di betis sebelah dalam ini kalau kita tolak ke arah lutut,dia akan sakit.Jadi ‘line asas’ betis sebelah dlm ini kita boleh tarik sahaja.Line 1,2,3 kita boleh tolak dan juga tarik.Kerja pun bermula.Letakkan minyak atas tapak tangan.Apply minyak tersebut bermula dari kaki atau pergelangan kaki tolak menghala ke lutut dan u-turn di lutut kemudian tarik semula tapak tangan tersebut melalui bawah betis atau sisi betis pun boleh sampai pergelangan kaki.Buat beberapa kali.’Apply’ minyak lagi klu minyak ditapak tangan kering.Tolak dengan ibu jari bermula dari pergelangan kaki sebelah bawah dulu tolak sampai ke lutut melalui line pertama (yg terletak terkebawah sedikit di betis tu) ke arah sendi lutut dan u-turn di situ dan tarik semula jari(urutan) tadi melalui betul-betul di atas otot ‘line asas’ di tepi tulang kering ke arah pergelangan kaki dan u-turn lagi di pergelangan kaki tersebut ke line kedua di tengah-tengah tepi betis tersebut ke arah lutut dan u-turn lagi di lutut tu dan tarik semula melalui ‘line asas’ ke pergelangan kaki dan u-turn di situ dan terus tolak semula melalui line ketiga yang terletak terkeatas sedikit drpd line kedua tadi(atau betul-betul di tepi ‘line asas’).Itu satu set.Ulang dlm 3,4 set.Kemudian apply pula di betis sebelah dalam pula.Caranya sama mcm betis sebelah luar tadi iaitu ia ada 3 line dan 1 ‘line asas’.Tolak mcm tadi iaitu melalui line pertama (yg terkebawah sedikit) dulu kemudian u-turn di lutut kemudian melalui ‘line asas’ di tepi tulang kering tersebut dan u-turn di dipergelangan kaki dan tolak line kedua pula di tengah tengah sedikit di betis sebelah dalam tersebut dan u-turn di lutut seterusnya tarik melalui ‘line asas’ di tepi tulang kering dan u-turn di pergelangan kaki dan tolak line ketiga pula terkeatas sedikit drpd line kedua td(atau betul betul di tepi ‘line asas’) dan u-turn di pergelangan lutut dan tarik melalui ‘line asas’ ke pergelangan kaki.Ulang 3,4 set.

3. Urut Tradisional Betis- Selepas urut refleksologi betis tadi kita buat pula urut tradisional buang angin betis ini pula.Nak buat urut tradisional betis ini dulu pun boleh dan kemudian baru apply urut refleksologi betis yg di atas pula.Mana-mana pun boleh didahulukan.Dalam urut tradisional betis ini,bekas minyak dari urut refleksologi betis yg di atas masih ada.Kalau kering boleh apply minyak yang baru.Cara urutnya kita urut di otot betis sebelah luar dan otot betis sebelah dalam satu persatu.Urut keseluruhan otot tersebut di samping merasa di mana ada ketulan/angin(Ketulan besar atau kecil).Kemudian hilangkan ketulan/angin tersebut dengan ibu jari.Ingat ‘line asas’ (otot tepi tulang kering)utk betis sebelah dalam sahaja tidak boleh diurut tolak ke atas.Ianya boleh diurut tarik  ke bawah sahaja.
**Betis sebelah luar bernombor: 1,4,11,5,2,12.
**Betis sebelah dalam bernombor: 4,5,9,8

4. Urut Tradisional Lutut- Dalam urut Aromatheraphy Thai tidak ada urut lutut.Hanya dalam Urut Tradisional sahaja ada.Caranya urut di celah/bawah tempurung lutut untuk buang toksik yang berkumpul di situ.Urut juga dua lubang di lutut tersebut terletak di depan lutut.Kemudian letakkan 2 tapak tangan di antara tempurung lutut dan tolak dan tarik melawan arah masing-masing beberapa kali.Ini untuk merenggangkan urat lutut atau quadricepts tendon dan patellar ligament(dalam gambarajah).
5. Urut Tradisional Paha – Urut tradisional paha depan pakai minyak tidak ada dalam Aromaterapi Thai.Dalam urut Aromaterapi Thai ia ada hanya tekan-tekan dan tolak dengan kaki sahaja iaitu telah dibuat masa first urut bahagian depan tadi.Urut paha pakai minyak hanya ada dalam Urut Tradisional sahaja.Apply minyak.Urut otot paha tepi sebelah luar dan paha sebelah atas sampai pinggang.Ikit lurah otot yg bersilang itu.Urut juga paha sebelah dalam sampai anu@last paha@lubang najis(tekanan mesti dikurangkan sedikit demi sedikit di sini).Di tengah-tengah paha sebelah dalam ada satuKesan dan hilangkan angin samada ketulan besar atau kecil. Hilangkan semuanya .Ketulan besar adalah juga otot yang memanjang itu membengkak dan keras.Lembutkan ia.Paha yg normal adalah smooth sahaja. Gunakan tapak tangan untuk membawa angin yg hancur ke atas.
**Untuk paha sebelah dalam boleh urut guna ibu jari mcm biasa dan guna tapak tangan untuk menghilangkan angin dan satu urat besar yang panjang di paha dalam tersebut.Urat besar panjang paha dalam tersebut ‘Gracilis’ seperti lukisan line merah dalam gambarajah sebelah.
6. Urut Perut Dan Dada-Taruk minyak di atas tapak tangan.Start dari pangkal anu atau boleh juga dari pinggang.Letak tapak tangan dan tolak keseluruhan naik ke atas sampai dada atau bahu.Boleh buat u-turn dengan melalui sisi badan untuk kembali semula ke pinggang.Boleh juga hanya tolak sahaja seluruh perut dan sisi badan(termasuk belikat semua) naik ke atas sampai dada.Ini untuk bawa angin yg hancur tadi ke jantung dan bagus untuk blood circulation.Boleh tekan kuat dan tak kuat.Pelanggan lagi seronok tapak tangan itu tekanan kuat.Dada mereka akan jadi nyaman dan anu mesti jadi tegang(Tradisional).
7. Urut Disisi Badan-Taruk minyak di 2 tapak tangan.Hulurkan dalam-dalam ke bawah pinggang.Tarik dengan rileks(dgn niat nak tarik) berjalan menghala melalui tulang rusuk hingga sampai bawah ketiak.Kemudian turun semula melalui tulang rusuk sampai pinggang semula.Perhatian!!Tangan jangan diangkat semasa proses ini.Buat 2,3 set.Masa last set, berakhir di pinggang,tarik dengan laju sehingga panas kulit pesakit.Masa ini tangan boleh diangkat.Ini untuk membakar lemak di pinggang tersebut(Aromaterapi Thai).
 8. Urut Perut-Letak di keseluruhan tapak jari.Tekan dan angkat laju bebwrapa kali.Ibarat kita menggongcangkan perut itu dengan keseluruhan jari tadi.Buat seluruh permukaan kecuali pusat.Buat sekeliling tawaf mengelilingi pusat 3 round ikut arah jam(Thai). Pusat usah dikacau.Dgn guna minyak pula,letak minyak di tapak tangan.Letakkan 2 tapak tangan di perut. Tekan sikit dan urut.Masa urut,angkat tapak tangan satu lagi klu dia bersilang dan letak semula. Tawaf mengelilingi pusat ikut arah jam.Pusat usah dikacau.(Aromaterapi Thai & Urut Tradisional).
9. Boleh urut tangan pesakit pada masa ni kalau kita niat tak nak urut tangan masa pesakit duk bersila nanti.Boleh buat pilihan.Urut keseluruhan otot di sekeliling lengan dan bahu dan last genggam dengan dua belah tangan tersebut dari pergelangan tangan tolak angin yg hancur tadi naik ke atas menuju ke dada/jantung.Boleh tengok gambarajah otot lengan.Ikut saja arah otot tersebut.Hilangkan angin yg keras besar atau kecik.Otot yg ada angin dia bengkak keras samada besar atau kecik.Adjustkan tekanan berdasarkan reaksi pesakit.Kemudian urutkan kepala dan muka pesakit.Urut kepala telah dibuat semasa pesakit meniarap tadi tapi boleh diulang.Goreng.Urut juga otot pening di 2 sisi di kepala pesakit(antara dahi,semua atas telinga hingga sebelum sampai atas kepala).Urut kepala dengan tekanan tusuk dengan hujung ibu jari seluruh kawasan.Kemmudian urut urat di seluruh kepala dgn niat meratakan urat di kepala daripada segala ketulan.Banyak lagi cara urut kepala.Boleh ‘modified’ janji ketulan dan otot di kepala ditekan,diurut dan angin dihilangkan.Tarik rambut dan genggamkan satu bahagian rambut.Tarik dulu dan goncangkan laju atau slow.Genggam rambut agar jgn sehelai rambut terpisah.nanti sakit.Otot hilang pening boleh dilihat di sini.(Namanya: Temporalis Muscle).
10. Jika pelanggan duduk bersila,urut bahu dan leher.Yg mana-mana satu dulu pun boleh.Urut tradisional,dia seakan-akan sama dgn Aromaterapi Thai.Lembutkan dulu otot bahu dan leher masing-masing.Klu tak ada masa boleh lembutkan shj otot bahu.Tapa minyak pun tak apa.Klu bahu hilangkan dgn permukaan ibu jari jika kita rasa ada ketulan besar atau kecil start(sinambungan) dari otot leher sampai pangkal tulang kipas serta tulang sebesar biji nanhka di atas bahu.Boleh tekan kuat atau layan-layan janji ianya semua ‘smooth’ akhirnya.Buang angin di dua otot kiri dan kanan segala ketulan hilangkan ia hingga rata.

Kesimpulan cara lengkap urut seluruh badan: Kalau tak cukup masa,boleh tinggalkan mana satu step di atas dan buat apa yg dirasakan penting sahaja.Atau susunan pun boleh diadjustkan sedikit klu rasa senang susunan sendiri.Tp yang standard adalah seperti di atas untuk cara lengkap urut seluruh badan.

Call|Sms|Whatsapp 010-5344238 [Aril]